De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


maandag 21 juli 2014

Een Zweeds Bruidsboeket

Mijn broer uit Zweden ging trouwen en ik mocht voor mijn schoonzus to be het bruidsboeket maken.
Van wol natuurlijk.
Een mooi trouwboeket maak je niet zomaar in een dag, daar moet liefde, aandacht en tijd inzitten, net als in het huwelijk zelf. Oh, ik ben dol op symboliek.

Ik begon met kleuren uitkiezen.
Het was natuurlijk diep geheim hoe de jurk van de bruid eruit zou zien. Een lieve tante met een coupeuse-verleden maakte hem en verder wisten alleen de moeder van de bruid en ik welke kleur het zou worden. En jullie nu.
De jurk was groen en omdat het om een trouwjurk gaat heet dat niet zomaar groen, maar smaragdgroen. Prachtige kleur.
Stond haar ook prachtig!

Ik koos voor roomwit (want er moet ergens roomwit zijn bij een bruid, da's traditie en ik ben erg van tradities), smaragdgroen, aquablauw (lievelingskleur van de bruid) en als spannende toevoeging oranjegeel (lievelingskleur van mij...).

Eerst maakte ik verschillende viltlappen van merinowol met zijdevezels.

droog gelegd
nat gevilt
Die knipte ik (en dit blijft absoluut onder ons, want voor veel viltsters is knippen in wol not done; het zou me m'n reputatie kunnen kosten) in bloem- en bladvormen. Vervolgens viltte ik die weer, zodat er geen scherpe randen aan zouden zitten (zoals je ook in het huwelijk regelmatig wat moet gladstrijken om de scherpe kantjes weg te krijgen...).

Ik maakte verschillende vormen.

De bloemblaadjes naaide ik met katoen- en zijdedraad aan elkaar tot bloemen. De grote Magnoliabloemen kregen als versteviging een ijzerdraadje in de gevilte stengel.

Van viltbolletjes maakte ik de bloemenhartjes.
Wat extra bloemetjes voor de haarknipjes van de bruidsmeisjes. Zie hoe mooi aqua en oranjegeel samengaan!

 Voor de moeders van de bruid en bruidegom maakte ik een bijpassende corsage.

Om de bloemen heen de bladeren. Daarvoor eerst weer een lap gevilt van groene merinowol met zijdevezels in verschillende groentinten.

zonlicht op zijde
de onderdelen
De bladeren en bloemen omwikkelde ik met katoendraad en dat werd uiteindelijk weer bedekt met een laatste blad.

En het huwelijk zelf? Aaaah, dat was zo mooi. Zo Zweeds ook.
Maar daarover later meer. Beloofd.

9 opmerkingen:

  1. Mooi! Ben benieuwd naar het huwelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzonder en mooi boeket en zo persoonlijk ook. Prachtig!
    Lieve groet, Sproet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig hoe je dit gemaakt hebt!!! En ik knip ook in vilt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kyra wat schitterend en zo bijzonder.
    groet petra n.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een liefde straalt daarvan af. Supermooi werk heb je geleverd! We horen natuurlijk ook graag meer over de speciale bruiloft

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend mooi, Kyra. Prachtige kleuren. Daar zou ik nou weer helemaal geen geduld voor hebben!
    Ik ben nu wel heel benieuwd naar de bruiloft.
    Veel liefs uit Zeeland, XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig Kyra-werk wederom! en ook de tekst (van dat glad strijken en zo... heel leuk!)
    lieve groetjes uit Schepdaal
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen