De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


vrijdag 22 november 2013

Een Noorse Trui

Ik weet bijna zeker dat ik hem niet te warm gewassen heb, maar mijn prachtige Noorse trui (die toch al nooit erg ruim zat en dat lag absoluut aan de trui) is na de laatste wasbeurt definitief te krap. 
Tenminste voor mij. Puberdochter zou hem best nog wel kunnen dragen, maar die dénkt er niet over.


Na een pot thee met een extra stuk chocola besloot ik er maar het beste van te maken en te kijken of mijn trui nog mogelijkheden bood (een levensles die ik jullie graag meegeef, vergeet vooral de chocola niet).

Omdat de trui nu goed vervilt was kon ik hem verknippen zonder risico op rafelen. Fijn.
De uitdaging was om zo weinig mogelijk weg te gooien. Dat is altijd al een mooi streven, maar met een lievelingstrui ook een morele verplichting.


Van de onderkant van de mouwen maakte ik een paar winterwanten. Noorse winterwanten. Gewoon in model knippen en op de naaimachine stikken, simpel.


De bovenstukken van de mouw werden beenwarmers die om de (regen)laars gevouwen kunnen worden. Een kleine split en een rand met de festonsteek maakt het af.


festonsteek
Van de romp, een mooi recht stuk, had ik natuurlijk een kussen kunnen maken, maar er is een grens aan de hoeveelheid kussens die een mens in een leven kan gebruiken.
Dus werd het een tas, met flap.
 

Met een zak op de achterkant.

En een zak binnenin.

Voor de sluiting gebruikte ik de twee traditionele metalen haakknopen.


Van een (nep)leren riem uit de kringloop maakte ik een hengsel. 
Het stiksel kreeg een kruis voor extra stevigheid.



Uit de twee kleine stukjes die overbleven van de bovenkant romp knipte ik nog twee harten die ik aan elkaar naaide en vulde met wat wol. Met een lintje eraan is het een hanger, misschien voor de tas of aan mijn sleutelbos.

Het enige wat uiteindelijk overbleef was de kraag en het randje bij de schouders. Daar is vast ook nog wel wat mee te doen, maar ik ken mijn grenzen. 
Ik had nu een tas, wanten, beenwarmers en een sleutelhanger. Dat is al met al toch een mooie ruil voor een te kleine trui.


Kijk, nu had Puberdochter plotseling wel interesse.

15 opmerkingen:

  1. Dat heb je mooi vermaakt! Ik kan me voorstellen dat je dochter nu wel wat ziet in de ex-trui.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig om te zien wat jij allemaal kunt maken uit een noorse trui. Alleen wat jij met kussens hebt ,heb ik met tassen , Al is die jij gemaakt hebt toch wel heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk heb ik nog meer tassen dan kussens, Karin. Maar ik kan de verleiding dan weer niet weerstaan.
      Geldt ook voor kussens, hoor. 't Was een beetje stoer doen hierboven, natuurlijk kan een mens nooit genoeg kussens om zich heen hebben. Het leven is soms hard genoeg.

      Verwijderen
  3. Balen, ik heb helaas geen Noorse trui ;)
    Ik vind het erg gaaf geworden!
    Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het werkt ook voor Zweedse truien, Willy! Als je ze maar te warm wast.

      Verwijderen
  4. Super, wat kom jij altijd op mooie ideeen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je zou wel mee kunnen doen aan de recykleer 14 daagse bij boomie! http://boomieboomie.blogspot.nl. leuke ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb direct even gekeken, leuke blog! Staat nu bij mijn favorieten!

      Verwijderen
  6. Geweldig! Wat leuk!!
    Het staat je dochter dan ook wel erg leuk hoor! :-)
    Warme groetjes,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer voor jou dat je trui steeds kleiner werd, hij is echt heel mooi. Maar wat je er allemaal van gemaakt hebt is prachtig geworden! Liefs uit Zeeland, Addy XX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk!! Heb zelf net weer een kussen en een theemuts gemaakt van oude truien en kleding voor Plaats de Wereld in Vries. Jammer dat je niet op Facebook zit om het te bewonderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat erg als je lievelingstrui 'aftakelt'! Maar je hebt gelukkig mooie oplossingen bedacht zodat je nog langer van het breiwerk kunt genieten. De tas vind ik geweldig!
    Ik was op zoek naar noorse sluitingen (ben een noors vest aan het breien) en kwamvia het zoeken op afbeeldingen op jouw blog terecht. Hij ziet er leuk uit, ik ga straks met een kopje thee eens even lekker verder kijken bij je!
    Groetjes
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat gezellig, Marjan! Geniet ervan en succes met je Noorse trui!

      Verwijderen