De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


dinsdag 27 maart 2012

Weer wat wol

Houtman zat vandaag grommend aan zijn eten. Haalde er voortdurend wol-draden uit.
Het was Gotlandwol om precies te zijn, maar hij vond dat dat geen verschil uitmaakte.
Nou zit ik ook wel eens onder zijn hout-stof (mijn fiets staat in de houtwerkplaats) maar ik kan me voorstellen dat hij het niet prettig vindt, wol in de witlof.


Waarom er deze week weer zo'n overvloed aan wol was?
Nou, ten eerste, en dat moeten jullie wel weten, komende zondag is er een van de leukste markten van het jaar, de Hip en Handgemaakt Markt "Diezijnleuk", op de Vismarkt in Groningen!
Daar ben ik druk voor bezig. Wil nu behalve kant en klare sieraden ook de kralen zelf als setjes aanbieden. Dus vilten moest ik!



Ten tweede, ik doe mee met de "Doe het lekker zelf"-swap en ik stuur mijn partner, Maaike, wol.
Goh, wat een verrassing.
Lekker veel wol die ze lekker zelf mag vilten. Als voorbeeld stuur ik haar een door mij gevilte lap mee. In naturel (ha, daar komt de Gotlandwol om de hoek kijken) en met vrolijke kleuren als accent, want dat vindt ze mooi.

Omdat ik nog steeds de vraag krijg hoe dat toch moet, (nat)vilten, zal ik jullie aan de hand nemen en laten zien hoe zo'n lapje ontstaat. Simpel zat.

De wol dakpansgewijs (eerste laag horizontaal, tweede laag verticaal, de vezels moeten zo weinig mogelijk in dezelfde richting liggen) in vorm leggen, op een stuk bubbeltjesplastic.
Hier Gotland als onderkleur en de rood/oranje Merinowol voor de decoratie erbovenop:



Natmaken met heet water en zeep (ik gebruik Ecover Delicaat).
Tweede stuk bubbeltjesplastic erop leggen en voorzichtig persen. De wol moet goed nat zijn.


Wrijven, eerst zachtjes dan wat steviger, eerst met het bubbeltjesplastic er nog op, daarna mag het ook zonder. Dat gaat makkelijker als je je hand een beetje inzeept!
Na een poosje de lap omdraaien en daar ook weer wrijven. Let op dat je de vezels niet verplaatst, dus niet te ruw.
Na een tijd (bij mij 15 min.) rol je het hele werk op in het plastic en ga je rollen. Eerst weer voorzichtig, als de lap steviger is mag je hardhandiger worden.
Rol de lap in zoveel mogelijk verschillende richtingen, de richting bepaalt waar het krimpt!


Uiteindelijk is je lap stevig genoeg en klaar. Je mag het uitspoelen in koud water.
Zoals je ziet heb ik er ongeveer veertig minuten over gedaan. Daar moet je dan nog een kop thee of twee (drie...) van aftrekken.


Je ziet ook dat de helderheid van de rode kleuren flink is afgezwakt door het zilver van de Gotlandwol dat er doorheen komt (waaraan je weer kan zien dat het goed vervilt is). Donkere kleuren beinvloeden lichtere kleuren!


En wat kan Maaike nou met dat lappie?
Nou, ze kan er een tas van maken: dubbelvouwen, dichtfestoneren en er een knoop opzetten (die stuur ik mee).


Maar ze kan hem ook verknippen en er iets anders van maken.
Misschien een viltlapknuffel of zo?
Een cupcake? Een matroushka?


Nog een laatste tip: vilt nooit met een zwart truitje aan.

10 opmerkingen:

  1. Ik had niet gedacht dat het felle zo zou verdwijnen, wel jammer. Je kan er dan wel wat wil op prikken toch?
    Ik heb aardig wat kleurtjes wol liggen maar ik kan me er niet toe zetten om er iets moois van te maken. Het lijkt me zo lang duren. Misschien moet ik het toch eens proberen, na de markt. Volgens mij staan we zondag naast elkaar, zelfde plekje als vorig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb inderdaad nog zitten denken over de mogelijkheid om er nog wat extra kleur op te vilten, desnoods met de viltnaald. Of misschien wat glaskraaltjes als versiering. Maar dat zijn misschien weer leuke mogelijkheden voor Maaike, want de viltnaalden zitten ook in haar pakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maaike is een meeega bofkont! :D echt heel gaaf wat jij maakt allemaal, ben er verliefd op! Ik komzondag langs een ketting ij jekooen, heb er eentje in je etsyshop gezien ;) en anders een andere, maar ik vind ze heul mooi! knapperd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goeie uitleg Kyra, dank je. Jammer dat ik zondag niet komen kan!
    groetjes
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook hierwol in overvloed, maar ik kan me er ook niet toe zetten. Was er vorig jaar rond kerst mee begonnen, maar het mislukte falikant...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een supergeluksvogel is jouw swappartner!!! Ik gebruikte altijd andere zeep, maar zal toch ook maar eens ecover gaan halen, dank voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik bewonder je geduld!! Ik vind natvilten zo veel en zwaar werk en dan duurt het ook nog eens zo lang... (Mijn vilt is ook altijd te dik...) Ik ben beter met de viltnaald geloof ik. Maaike is wel een echte bofkont! En wij ook want wij mogen een beetje meegenieten van het proces:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi.. mij lukt het ook niet echt hoor.. toch maar eens een echte workshop ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even ter info, de natviltlap (raar woord) wordt een haaknaaldenhoes (nog een raar woord!) en ik denk dat ik van de losse wol iets moois ga maken met de viltnaalden... Ik heb wat viltboeken in huis (een stuk of zes) maar natvilten heb ik nog nooit aangedurfd... Ik mail je een foto van het resultaat!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve kyroushka,
    Ik ben ook gaan vilten na de instrukties van Kyra en het is gelukt. Alleen bij mij zei je nog: een eetlepel zeep op een liter water. ik heb er ook lang tegen aan zitten hikken, maar nu durf ik het. Alleen nog geen sjaal ofzo, dat komt nog. Mooi lapje zeg voor Maaike. Liefs uit Middelburg, XXXXXXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen