De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


vrijdag 24 februari 2012

Boeken!

Soms moet ik voor mijn werk een aantal dagen weg, naar een land hier ver vandaan. Daar lig ik dan helemaal alleen in een vreemd groot bed, in een onpersoonlijke hotelkamer.
En dan kan ik toch zo intens tevreden zijn! Want ik heb opeens heel veel tijd!
Huis, man, pubers en dikke kat zijn even buiten bereik! Nog belangrijker, ik ben buiten hun bereik! En ik hou echt heel veel van ze, laat daar geen twijfel over bestaan.
Daar, in den vreemde, heb ik opeens tijd om gewoon, met zes kussens in mijn rug, steeds verder naar beneden wegzakkend, te lezen. En later, véél later, na een uitgebreid ontbijtbuffet (vergeet niet dat ik daar voor mijn werk ben) dan komt het regelmatig voor dat ik in een rieten stoel op een terras wegzink en gewoon ongegeneerd verder lees. Met een potje thee en een taartje naast me.


Wat leest ze dan zoal?
- Natuurlijk Tolkien. Ik hoef er niet weer over te beginnen. Voor de sfeer, de prachtige, tot in de details opgebouwde wereld.
- Maar ook Frank Westerman. Omdat ik geniet van de manier waarop hij een heel mooi verhaal maakt van droge feiten, zijn zorgvuldige zinsopbouw, het woordgebruik.


- De Marie-Claire Ideés. Ha, daar heb ik jullie, ik wed dat jullie al begonnen te gapen. De MCI omdat het een schatkist van inspiratie is (en omdat het zo goed voor mijn Frans is...).


Omdat ik dus zo nu en dan in een spannend, vreemd land kom, heb ik ook een aantal spannende, vreemde boeken. Favoriet zijn de Russische sprookjesboeken vol met fantastische plaatjes. Deze heb ik, lang geleden, in Pskov gekocht:


Ik ben een groot fan van Ivan Bilibin, een Russische illustrator van begin vorige eeuw:


En een Russisch uitklapboekje, joepie, dubbel prijs, want ik ben ook dol op uitklapboekjes:



En zowaar een in het Nederlands vertaald Mongools boek (uit de oude Soviet-Unie) met ook weer prachtige illustraties. Wanneer krijg je nou de kans om een Mongools sprookje te lezen?


Oude boeken, boeken die je echt niet meer wilt lezen, blijken nog een berg aan mogelijkheden in zich te bergen! Zo vond ik laatst weer wat dingen op ons Wereldwijde Web waar ik dan met open mond van bewondering naar kan kijken:


Eva Jokhova


Su Blackwell

En nou niet meteen te snel conclusies trekken, natùùrlijk zit ik daar niet alleen maar te lezen! Ik ga graag op pad als ik in een vreemd land ben. De kleine straatjes in, mensen ontmoeten, geuren snuiven, uit eten in lokale eettentjes (en dan halverwege de thuisreis een aanval van heftige buikkrampen omdat het weer té lokaal was...), je kent het wel.


Allemaal geweldig en dat komt daarom vast nog wel eens ter sprake, hier.
Maar het ging dit keer over boeken. Want zorgeloos, ongestoord, zonder schuldgevoel kunnen lezen, daar word ik dus gelukkig van.
En aangezien jullie dit lange verhaal weer tot hiertoe hebben gelezen, jullie waarschijnlijk ook.

5 opmerkingen:

  1. Boeken boeken boeken! Daar hou ik ook van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk!! En wat een prachtige boeken!!! om jaloers op te worden! Ook dat even helemaal weg zijn trouwens! :)
    liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk verhaal, en ja, helemaal uitgelezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kyra, ik sluit me helemaal aan bij jouw laatste stelling. Sluit mij maar op in een boek=winkel....
    groet petra n.

    BeantwoordenVerwijderen